.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زمان پرداخت عيدی فرهنگيان

حميدرضا حاجي‌بابايي پس از بازگشت از سفر چهار روزه به كشور تركيه در جمع خبرنگاران به تشريح اين سفر پرداخت با بيان اينكه از اين پس دانش‌آموزان هنرستاني بدون گذراندن دوره پيش‌دانشگاهي در آزمون دانشگاه شركت مي‌كنند، اظهار داشت: در اين سفر 4 روزه براي نخستين بار موافقت‌نامه‌ آموزشي 17 ماده‌اي دوجانبه بين جمهوري اسلامي ايران و تركيه امضاء شد و قرار بر اين شد براي شروع اين همكاري مشترك، در آينده نه چندان دور مسابقات ورزشي دوجانبه آغاز شود.

وي ادامه داد: كشور ايران و تركيه بيش از 70 ميليون نفر جمعيت داشته و هر دو كشور 14 ميليون دانش‌آموز دارند؛ در تركيه 5 درصد مدارس به صورت غيرانتفاعي اداره مي‌شود و اين آمار در ايران به 8 درصد مي‌رسد كه در اين زمينه‌ها اين دو كشور داراي مشتركاتي شبيه به هم هستند.

حاجي‌بابايي گفت: نظام آموزشي تركيه 640 هزار كارمند دارد و از نظر ساعات درسي نيز شباهت زيادي بين ايران و تركيه وجود دارد و 33 درصد از دانش‌آموزان كشور تركيه مانند كشور ما در هنرستان مشغول تحصيل هستند.

وي افزود: تفاوت رشته نظري كشور تركيه با كشور ما در اين است كه دانش‌آموزان تركي كه در رشته نظري مشغول تحصيل هستند چند واحد فني را بايد بياموزند كه جز طرح‌ها و ايده‌هاي من نيز است كه دانش‌آموز علاوه بر تحصيل با مهارت فني آشنا‌ شود.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به بازديد خود از مدارس و هنرستان‌ تركيه، گفت: از دو مدرسه ايراني در آنكارا و استانبول نيز بازديد كردم كه 38 معلم و 320 دانش‌آموز داشت و مدرسه ايراني استانبول نيز 100 سال سابقه داشت.

* وضعيت و امكانات آموزشي ايران مناسب‌تر از كشور تركيه است

وي با بيان اينكه از نظر وضعيت و امكانات آموزشي ايران مناسب‌تر است، تصريح كرد: بر اساس موافقتنامه آموزشي امضاء شده قرار شده است در سطح معاون وزير آموزش و پرورش تركيه از مدارس ايران بازديد شود و همكاري دوجانبه در جهت انتقال تجارت فني و موفقي كه هر دو كشور صورت گرفته انجام پذيرد.

حاجي‌بابايي از ديگر دستاوردهاي اين سفر را تشكيل هيئت ويژه كتب درسي بيان كرد و افزود: قرار شد اين كميته مشترك نقاط قوت و ضعف كتاب‌هاي درسي كشور ايران و تركيه را بررسي كند.
وي افزود: آموزش و پرورش تركيه در بخش هنرستان موفق بوده و با برگزاري آزمون ورودي رتبه‌هاي برتر را جذب مي‌كند و دانش‌آموزان تركيه‌اي از تحصيل در هنرستان رضايت كامل دارند كه اين تفكر را بايد در ايران تقويت كرد.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه شايد مقصر اصلي اين موضوع كه فني و حرفه‌اي هنوز در ايران جا نيفتاده است مسئولان باشند، تأكيد كرد: هميشه گفته شده است دانش‌آموزان فني و حرفه‌اي ضعيف هستند و بايد براي آنها امتيازاتي در نظر گرفته شود.

* دانش‌آموزان هنرستاني بدون گذراندن دوره پيش‌دانشگاهي در آزمون دانشگاه شركت مي‌كنند

وي گفت: از اين به بعد دانش‌آموزان هنرستان‌ها نيز مي‌توانند بدون گذراندن دوره پيش‌دانشگاهي در آزمون دانشگاه شركت كنند و در هر رشته دانشگاهي كه قبول شوند مي‌توانند ادامه تحصيل دهند و علاوه بر اين مي‌توانند در 59 رشته جديد كه در دوره كارداني پيام‌نور ايجاد شده است شركت كنند و مشغول تحصيل شوند و چنانچه نتوانستند در رشته كارشناسي و كارداني پذيرفته شوند، در دوره‌هاي سازمان ملي مهارت شركت كرده و پس از آن وارد بازار كار شوند.

حاجي‌بابايي ادامه داد: آموزش و پرورش زماني در زمينه هدايت تحصيلي موفق مي‌شود كه حداقل 50 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه را به سمت هنرستان سوق دهد.

وي گفت: بعضي از سازمان‌ها در تركيه مثل مخابرات هنرستان احداث كردند و در اختيار آموزش و پرورش قرار دادند و به آموزش دانش‌آموزان پرداختند و تجربه خوبي است كه در ايران مي‌تواند به اجرا درآيد.

حاجي‌بابايي گفت: برنامه رسمي آموزشي كشور تركيه 12ساله است كه 8 سال نخست ابتدايي و 4 سال ديگر دوره متوسطه است كه به بخش هنرستان و نظري تقسيم مي‌شود.

وي افزود: 58 هزار مدرسه در تركيه وجود دارد و تعداد مدارس در ايران به 140 هزار مدرسه مي‌رسد همچنين كشور تركيه در زمينه سازماندهي عملكرد خوبي دارد؛ ميانگين تعداد دانش‌آموزان در هر مدرسه تركيه 342 نفر است.

وزير آموزش و پرورش گفت: با توجه به اينكه هزينه زندگي در كشور تركيه 2 برابر كشور ماست، بودجه آن 2 برابر بودجه آموزش و پرورش است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.